Veckobrev 7 maj 2020

ROTARYVÄNNER,
Styrelsen har diskuterat hur vi kan gå vidare med verksamheten i klubben. Vi har kommit fram till att det inte är meningsfullt med videomöten, utan vi avvaktar att coronasmittan ska avta så att vi kan träffas som vanligt. En viktig del är ju de fysiska mötena på fredagarna.
Vi tror inte att det blir några sådana möten i juni heller. Styrelsen har möte den 1 juni och då tar vi ställning till sommarens program, t.ex. hur presidentskiftet ska gå till! Nya besked kommer senast efter nästa styrelsemöte.
Även veckobrevet kan bli sporadiska. Det beror helt på de antal bidrag som mailas till sekreteraren framöver. Nedan några goda exempel från Johan V samt Lars Ö !   Vi gratulerar naturligtvis Ann-Jeanette N som fyllt 50 ! Presidenten har i anledning av detta avsänt en penninggåva till TRF

Hälsningar Dag
eder sekreterare
Mail från Johan Vystavel
Vi har äran att ha båda barnen
Frederic 25 (CPH) ock  Charlotte (LA)
samt Mormor (DK) hos oss i denna tid.
Trevligt familj liv som vi nu för tiden enbart upplever till jul... Träffades idag med min gamla klub i London via Zoom, gick väldigt fint, vi var 12 pers online ock kvalitet var utmärkt.
Om denna corona drar ytterligare på tiden kunde vi kanske försöka att mötas på nätet, det var mycket enkelt, behöver en uppkopplad dator eller smartphone resten går nästan själv...

ha det gott o sunt
johan

Mail från Lars Örtegren
 Jag tar fasta på ditt förslag att vi hör av oss nu när vi inte kan ha våra fredagsmöten:
Vad kan man göra för att minska den av Viruset förorsakade tristessen? Här är ett par exempel på vad jag själv och Vivi-Anne tar oss för och som vi inte i lika hög utsträckning gör annars.

Bilutflykter med picnic

Den egna bilen är ju en ganska säker smittskyddsmiljö. Så vi gör i ordning matsäck, studerar skånekartan och beger oss i lugn takt av till destinationer som vi tidigare missat eller som vi inte sett på länge. Några exempel på sådant som vi hittills hunnit med:

• Vårt sydöstra hörn med t ex Kåseberga, Sandhammaren, Skillinge m fl trevliga platser
• Fyledalen
• Liten slottsrunda med bl a Torup, Klågerup, Svenstorp

Vid varje utflykt ser vi till att lämna bilen och ta en promenad med gott avstånd till andra flanörer

Vidgade och fördjupade studier av det internationella nyhetsflödet

Bland gratis-appar till mobilen finns några som jag ser som nästan nödvändiga komplement till det en smula begränsade innehållet i svenska media:

• BBC News

• New York Times

• Washington Post

Ni vet säkert hur man laddar ner sådana appar. Lite annorlunda beroende på vilken telefon man har. Själv har jag en Android-baserad mobil från Sony, och där går man in på ”Play Butik” där man hittar ett imponerande utbud, inkl andra än engelskspråkiga tidningar.

Jag är sedan länge prenumerant på en utomordentligt bra och heltäckande veckotidskrift, The Economist. Namnet är en smula vilseledande, den vänder sig inte bara till ekonomer utan ger en ganska heltäckande bild av vad som händer i världen. Nu, med särskilt gott om tid, läser jag denna tidskrift från pärm till pärm.

Jag som så många andra saknar fredagsumgänget i FVRK och ser fram mot den dag vi på nytt kan ses.

Bästa hälsningar
Lars G Örtegren