Veckobrev 21 februari 2020

ROTARYVÄNNER
Dagens tre gäster, Kerstin Lövdén, Gunnar Nevsten och Sture Henriksson, uttryckte förtjusning över dagens huvudrätt - Nasi Goreng med sweet chili sauce - och såväl president som sekreterare slukade girigt två muffins ( vardera ! ) till kaffet. På scenen stod sedan Bengt Lövdén, past president samt tidigare vd och numera senior adviser för Medeon Science Park i Malmö, varom dagens föredrag handlade.
Medeon startade redan 1985, efter ett initiativ av dåvarande landshövding Nils Hörjel. Idag rymmer verksamheten ett 60-tal företag och attraherar allt fler bolag. Forskningsparken ska erbjuda en av regionens bästa tillväxtmiljöer inom life science och hälsa och ska därigenom bidra till tillväxt i näringslivet, nyföretagande och ökad sysselsättning. Samverkan sker med universitetssjukhusen, universiteten samt andra aktörer och erbjuder en inspirerande och kreativ miljö för verksamhetsutveckling, kompetensnätverk och inkubatorstöd för nyetablerade företag. Bengt gav exempel på lyckade företagssatsningar och berättade också om satsningen på diabetesforskning.
Efter en givande frågestund och stor applåd tackade presidenten för en intressant och mycket upplysande framställning om ett, för de flesta, okänt område !
FOZZES JAZZBAND
Besöker oss vid stundande Vårfest torsdagen 2 april. Lista har gått runt, men du kan även kontakta Lennart S direkt för att anmäla dig och ditt sällskap.
För Jazzmusik, Toast Skagen, Ryggbiff med tillbehör och oerhört trevligt umgänge betalar du endast 325 riksdaler !
Även våra vänner i Falsterbo Skytts RK och Furesö RK är givetvis inbjudna !
FULLTECKNAT !
Den av Frodi L och Olle G arrangerade resan till Färöarna i månadsskiftet juni / juli är nu fulltecknad. De anmälda ombeds att inbetala 3 000 kr per resenär senast 6 mars, för att göra anmälan bindande.
Frodi & Olle vet mer om detta.
Medeon: Bengt Lövdén berättar.
21 feb 2020

Daniel Wessfeldt Sveriges idrottsagent interjuvas
28 feb 2020

Benja Dahlgren: Att vara adoptivbarn
06 mar 2020

Dr. Sven Ohlsson; Grå starr
13 mar 2020

SYSAV Gunilla Carlsson; Plast i haven
20 mar 2020

Hans Jäverstam berättar om Bosnien.
27 mar 2020