Veckobrev 11 september 2020

Närvarande : 15 medlemmar och gästande Rotarian och föredragshållare Gunilla Carlsson.

President Gustaf Rylander hälsade alla välkomna

Medlemsinformation:

Polio anses nu vara utrotat i Afrika med stor hjälp från Rotary.

Det finns möjlighet att anmäla sig till kurser avseende baskunskap om Rotary den 5 oktober i Limhamn och den 19 oktober i Sjöbo.

Föranmälan till kommande Rotarymöten blir obligatoriskt 2 månader framöver. Anmälan sker till klubbmästaren men om möjligt skall detta ändras till anmälan via clubrunner.

Dagens föredrag handlande om plast i haven.

Avfallshanteringen är inte längre ett lokalt problem utan ett globalt.  80% av allt skräp i havet är plast. De finns ca 15 miljoner ton plast i havet. Idag är plastflaskor och förpackningar det vanligast avfallet i havet. Mikroplasterna är det svåraste att återuppfånga. Det kan ta 100-tals år att bryta ned plast. Bäst är att återvinna plast till ny plast. Transparent plast är lättare att återvinna än färgad. Globalt återvinns mycket lite. 50 % av befolkningen i världen har ingen insamling av avfall alls. Det beräknas att till 2025 kommer avfallsmängden att öka med 70 %. Asien är jordens största avfallsproducerande region.

Viktiga åtgärder: Stäng havsnära soptippar och stäng utflöde av ny plast i haven.

Floden Yangtse i Kina står för 80 % av plastutflöde i havet.

ISWA är ett verktyg för beslutsfattare att fatta rätt beslut om avfallshantering

Rotaryhälsning

Kenneth Adregård