Veckobrev 23 april 2020

ROTARYVÄNNER,
I dagens veckobrev blir det en hälsning från Thomas C-W, lite info om vad som passerar i utländska klubbar samt historien om en annorlunda Rotaryklubb i USA som jag själv har goda kontakter med.
Hoppas ni mår, efter omständigheterna, bra och kan njuta av "försommaren". Nästa vecka blir det styrelsemöte via nätet. Bl.a. ska vi diskutera "mötessituationen".

Hälsningar Dag
eder sekreterare
Mail från Thomas Claughton-Wallin
Hej Lennart
Noterat att ni dragit er tillbaka till Småland, uppfödd i södra Östergötland med sjöar och kanalförbindelser förstår jag det behagliga att kunna vara ute i naturen!☝️ men var ska ni bo den övriga tiden?
Coronan påverkar mig inte personligen så mycket, min son med familj fick coronan för 3 veckor sedan  så dem kan jag träffa utomhus över en drink. Andra kommer över på eftermiddagsfika/drink med avstånd 2 m. Besök på Kaptenen med stort säkerhetsmått vid AW och utesittande med AW på Faslterbo grillen gör att vi tillsammans kan hälsa på andra.
Affärs besök, håll avstånd  och med skyddshandskar och munskydd vid behov. Vaskar lovarna så de är renskrappade.
Förväntar mig att coronan försvinner i maj och att vi får en förklarande situation av Kina om inte, har WHO  en grund orsak att kunna ge information hur Taiwan klarade sig med sitt stora besöksutbud med Kina!.☝️😁😊
Hälsningar Thomas  C-W
ROTARY / COVID-19 pandemic
 These are just some of the ways that members are supporting their communities right now:
  • In Italy, one of the countries that has been affected most, clubs in District 2080 are raising funds to purchase ventilators and protective gear for overstretched hospitals. And when the worst of the outbreak was raging in China, the district’s clubs raised more than $21,000 for protective masks to prevent spread of the disease there.
  • Clubs in District 2041, also in Italy, raised funds online to buy protective gear for health workers who will care for COVID-19 patients at a 400-bed hospital being built at Milan’s fairgrounds.
  • In Hong Kong, Rotary clubs have raised funds, packed medical supplies, and visited public housing to distribute masks and sanitizers.
  • Rotary clubs in Sri Lanka installed thermometers in airport bathrooms and produced posters to raise awareness about the coronavirus for schools across the country.
  • The Rotary Club of Karachi Darakhshan, Sind, Pakistan, distributed thousands of masks to people in Karachi.
  • Clubs in District 3700 (Korea) have donated $155,000 to the Red Cross.
  • Rotary clubs in Nigeria’s Akwa Ibom state conducted a campaign to raise awareness about the threat of the virus. Members shared information about the illness and how to keep safe at two schools and distributed materials about using good hygiene to stay healthy.
  • The Rotary club of Metro Bethesda, Maryland, USA, is contacting neighbors who live alone and are quarantined. Volunteers are asked to contact at least five of those people each week to ask how they are and if they need anything. Members are also leaving flowers on their doorsteps.
Årlig välgörenhetsshow
Överlämnat standar
Årsredovisning
Traver City RC, Michigan, USA
 I somras hade vår klubb besök av presidenten i Traver City RC. George Powell har tidigare varit i Höllviken i samband med Rotary Friendship Exchange, och bodde då hos oss. Därefter var vi själva på besök, vår dotter var au-pair i familjen och de barn hon passade var sedan på hennes eget bröllop och spelade fiol !
Det som är speciellt med just denna amerikanska klubb är att man på 70-talet ärvde en bit mark av två tidigare medlemmar, varpå det senare hittades en oljefyndighet. Vid mitt eget besök i klubben kunde jag konstatera att man höll sina mötet i ett egenägt hotell ( en pampig byggnad på "Grandview Parkway" med utsikt över Michigansjön ), hade årliga välgörenhetsshower, ägde ett "Childrens Museum" samt presenterade ett bokslut och en årsredovisning värdigt ett börsbolag !
I sanning en annorlunda klubb. Hälsningar Dag S
Kommande möten
Johan Vystavel Egoföredrag
05 jun 2020

Martin Torstensson. Artificiell intelligens
12 jun 2020

Visa hela listan
Please add mailservice@clubrunner.ca to your safe sender list or address book.
To view our privacy policy, click here.

ClubRunner
102-2060 Winston Park Drive, Oakville, ON, L6H 5R7