Veckobrev 11 april 2020

ROTARYVÄNNER

Det ser ut som att det kan dröja länge innan vi får träffas på våra lunchmöten igen. Det betyder inte att vi har lagt ner verksamheten, men de fysiska mötena får vänta. Rotary International säger minst till juni månad.

En del klubbar försöker med möten på webben. Vår president Lennart tvivlar på att detta är rätt medicin för oss.
Han tror det kan ge en större behållning för oss om vi klubbmedlemmar i stället bidrar med någon berättelse ur vardagen eller om någon upplevelse som vi kan delge våra rotarykamrater. Han vill därför be alla att skriva ner några rader som vi kan publicera i våra veckobrev. Det går också bra att bifoga bilder. Skicka sedan detta till Lennart eller till mig så ser vi till att det kommer ut till alla medlemmar!
GLAD PÅSK önskar vi i styrelsen !

Hälsningar Dag
eder sekreterare
Serder flyttar till Malmö
Under snart ett helt år har Viveca och jag varit igång med flytt från Höllviken, dels till lägenhet i Malmö, dels till vårt Smålandshus. Trots att vi började flytta i juni återstår en del till de sista dagarna. Den 15 april ska vi vara kvitt huset.
Det är otroligt vad man kan samla på sig grejer under 47 års åretruntboende och därtill 26 år när huset användes som fritidshus.
När vi har börjat känna oss trångbodda har vi byggt till i stället för att göra oss av med grejer. Nu har vi hållit på att kasta grejer i två stora containrar, kört till tippen ett stort antal gånger, lämnat prylar till Lions och Erikshjälpen, sängar till Rädda Barnen för att inte tala om allt vi sett till att våra barn har fått ta hand om. Och så naturligtvis de viktigaste sakerna för boendet till lägenheten i Malmö som i alla fall är på drygt 100 kvadratmeter.
Vi är nu inne i slutfasen. Proffsflyttare fyllde i veckan en stor lastbil till Småland och vi själva en lite mindre (11 kubikmeter). Eftersom köparen av fastigheten (en byggfirma) tänker riva huset får vi ta allt vi vill och kan från hus och trädgård. Alla köksskåp och vitvaror får nytt liv i Småland. Även fiskarna i dammen har flyttat dit. Fönster och dörrar tas också om hand. Kakelugnsmakare Helge fick montera ner vår kakelugn som han satte upp för 25 år sedan. Han får inte svårt att avyttra den. Det enda vi inte har kunnat placera ut till någon annan är flaggstången.
Nu blir nästa utmaning att få ordning i Småland. Hela garaget där är nu fyllt med möbler och flyttkartonger. Medicinen där blir så klart att bygga till där igen så att allt får plats (och även där en container måste dit så att vi kan göra plats i ladan för sådant som inte kan kastas men heller inte har någon plats i husen).
Här är ett par bilder från de senaste dagarnas flyttaktiviteter. Vi har alltså inte varit sysslolösa hittills under coronatiden och lär inte bli det de närmaste månaderna heller! Men jag ser fram mot att få träffa mina rotarykamrater fler gånger under min presidenttid!
Hälsning från Lars Ewers

Det är inte mycket kul att berätta när man som äldre-äldre valt egen karantän. Tråkigt och långsamt. Att vara två gör det lättare. Kan vi träffas till sommaren har jag förmodligen hästsvans eller är snaggad. I söndags gav jag mig ut på golfbanan. Det blev 9 hål. I går blev det 11 hål och i morgon kanske 18. Det borde vara ganska ofarlig underhållning som förbättrar min kondition.

Önskar alla så trevlig Påskhelg som möjligt. 🐣
Håll ut och avstånd!