Veckobrev 6 mars 2020

Efter en vädermässigt trist vinter ( en höst som sakta övergår till vår ),tar jag nu semester från skrivandet genom en längre resa, och återkommer först om fem veckor. Under tiden kommer klubbens duktiga v.sekr, Ann-Jeanette N, att med bravur ta över denna syssla. Eder sekreterare Dag
ROTARYVÄNNER
Med tanke på coronavarningarna var vi flera som trodde på ett magert deltagande vid fredagens veckomöte i klubben. Fel fick vi, då hela 28 personer anlände till Falsterbo Kursgård. Bland dem ett flertal gäster; Peter Lindbeck ( Trelleborg Sjöormen RK ) samt Vivianne Örtegren, Inger Adregård, Marie Doughart och Rigmor Gynning. Den sistnämnda tidigare charter-medlem i klubben, och dessutom mormor till dagens talare; Benja Dahlgren som berättade om " Barnet som blev älskat - tankar från ett adoptivbarn".
Benja, som är en mycket mogen 20 åring, blev vid ca ett års ålder adopterad av Annika & Mikael Dahlgren i Höllviken. Hon är född på Bangkok Hospital där hon vistades i fem månader, efter att ha blivit övergiven av sin mor. Därefter blev det sex månader på ett barnhem i en rostig spjälsäng innan hon träffade sina blivande svenska adoptivföräldrar. Hon talade varmt, och nästan poetiskt, om sina nya föräldrar som tog sig igenom en lång adoptionsprocess. Hon har alltid kännt sig helt igenom svensk,och minns med glädje sina första IKEA köttbullar vid 1,5 års ålder. När hon fyllt fyra blev hon  storasyster till Jonathan - också han från Thailand.
Benja säger sig ha haft turen att få en kärleksfull och varm miljö och uppfostran  i sitt nya hemland, präglad av omsorg och omtanke. Hon säger; " Alla barn bär på en historia. Man kan inte ändra sin historia, bara det sätt på vilket man ser den".
Vi fick se många barnbilder till finstämd musik - tex. "älska mig för den jag är...."( Josefin Nilsson ).
Ett mycket vackert och gripande föredrag, med ett påfallande utvecklat språkbruk för en så ung person !
VALLÉ DU SOUSS RC
Anne A - M hade varit på besök i ovanstående klubb, som har sin verksamhet i Agadir, Marocko. En liten klubb med endast 12 medlemmar som på ett trevligt sätt hade tagit emot den svenska gästen. Ett vackert standar överlämnades till klubben.
ÖVRIGA ÄRENDEN
Presidenten påtalade den "nya matordningen" ( buffé );
Tanken är att deltagarna tar av salladen direkt, därefter mingel tills klockan ringer ca 12.10, då vi kompletterar med den varma maten. Därmed kan vi börja äta ca 12.15, vilket ger god tid till föredrag och efterföljande frågor.
Är du ny i klubben ? Eller vill du förbättra dina kunska-per om Rotary? Rotary har ju förändrats en del sedan 1905. Vad kan Rotary ge dig och vad kan du ge Rotary?
Detta diskuteras 3 kvällar nu i slutet av mars;

23 mars i Helsingborg
24 mars på Limhamn(Malmö)
25 mars i Skurup

DET ÄR NU HÖG TID ATT ANMÄLA DITT DELTAGANDE.

Gå in på rotary2390.se så hittar du träffarna där.
SYSAV Gunilla Carlsson; Plast i haven
13 mar 2020