Veckobrev 25 september 2020

Närvarande : 14 medlemmar och gästande Rotarian ; ögondoktorn Sven Ohlsson som även var dagens föredragshållare.

Presidenten informerade om att polio är nu utrotad från Afrika och med undantag från enstaka fall även i hela världen.  Den 24 oktober är utnämnd till End polio day

Dagens föredrag handlade om grå starr eller den mer korrekta benämningen: Katarakt. Symptomen på detta är närsynthet, synnedsättning, ljuskänslighet och monokulär diplopi.

Orsak kan vara hög ålder, sjukdom, våld mot ögat, olika medicinska behandlingar t.ex kortisonbehandling, rökning, strålning och UV-ljus.

Operationer mot grå starr har utförts sedan antiken. På den tiden stack man in en nål i ögat och tryckte ned den täta ögonlinsen i glaskroppen för att på så sätt skapa en klar väg för det infallande ljuset mot näthinnan. Denna metod tillämpades under medeltiden i Europa av kringresande "starrstickare" och i princip samma metod användes långt in i vårt sekel.

Den första konstgjorda linsen kom 1950

Vi fick avslutningsvis se en operationsfilm med dagens behandlingsmetod med infästning av en konstgjord lins.

Presidenten tackade avslutningsvis för ett mycket intressant föredrag.

Nästa möte blir fredagen den  2 oktober när Johan Vystavel håller sitt Egoföredrag. Förhandsanmälan gäller fortfarande . I första hand via clubrunner och i andra hand via klubbmästaren  anders.arvidsson@parallelnorthip.com senast tisdag 29/9

Rotaryhälsningar.

Kenneth Adregård