Veckobrev 24 mars 2023

Ann-Jeanette Nilsson informerade om att hon hade varit i Kiruna med utbytesstudenter i flera dagar.
Föredragshållare Bahar Razi-Larsson, nybliven Rotarian i Eslöv-Sallerup Rotaryklubb.
Bahar är född i Iran, och flydde till Sverige vid 20-års ålder.  Hon berättade om kvinnors kamp i Iran.
Den fredliga kampen har blossat upp med Zan Zendagi Azadis fängslande och hennes död i fängelset. En kvinna = en halv man. Det gäller bland annat vid val. Hon har endast en halv röst. När hon söker ett pass måste hennes man eller pappa godkänna ansökan. Många män har anslutet sig till kvinnokampen.
Iran har en mycket sträng klädkod för kvinnor. De kan bestraffas med fängelse eller böter om de visar sig ex-vis utan strumpor. Kvinnan får inte gå på event, dansa eller sjunga. Moral-polisen griper dem om de inte följer klädkoden. I fängelset kan de bli misshandlade och även våldtagna.
Tjejer får endast gå i flickskolor, där det endast är kvinnlig personal. På universitetet får de sitta längst bak eller i annat rum.
Den första kvinnan i rymden kom från Iran.
Det farligaste jobbet i Iran är att vara journalist. De flesta i Irans fängelse är högutbildade förutom journalister även advokater, läkare mfl
Turister är välkomna till ett gästvänligt Iran.
Noterat av Olle