Veckobrev 6 april 2020

ROTARYVÄNNER,

Kanske lite förvånande med ett veckobrev i denna coronatid med mer eller mindre självvald karantän i hemmet. Vi vill dock, även för er som inte läser klubbens hemsida så frekvent, meddela att det ( i vart fall ) inte blir några fredagsmöten under innevarande månad.
Dessutom bifogas Åke Reimers hedervärda minnesord över vår nyligen avlidna Rotarybroder Carl-Magnus P.

Hälsningar Dag
Observera att samtliga klubbmöten
under april månad nu är inställda !
Carl-Magnus Petersson
Vår Rotarykamrat Carl-Magnus Petersson har lämnat oss plötsligt och i stor saknad. Jag lärde känna honom på 80-talet som den rutinerade öronkirurgen som lämnat Skåne för Värmland. Vi träffades årligen på Svensk Öronkirurgisk Förenings möten i Hook. Jag berättade om mitt engagemang i Angola och om dr Matuba Filipe som varit i Malmö redan 1985.
Jag hade på grund av inbördeskriget i Angola inga kontakter med Matuba förrän 2005.Matuba var då chef på Öronkliniken i Luanda. Jag reste dit och höll föredrag om hur vi i Sverige behandlar öroninflammation. Matuba och jag planerade utbildningsinsatser och vi ansökte om finansiering hos Läkarbanken som dock avböjde att satsa medel. Vid besök i Luanda 2011 ordnade Matuba en träff med hälsoministern Jose van Dunem. Jag föreslog ett samarbete mellan institutioner.  ”I don´t agree with you ” sa ministern. Jag blev lindrigt sagt snopen men förstod att konkreta utbildningsprojekt var viktigare. Stolt över att ha träffat en hälsominister i Afrika bjöd jag in mig till Öronkliniken i Malmö där Carl-Magnus då arbetade. Jag berättade om mötet med ministern. Efter föredraget kom Carl-Magnus fram till mig och sa ” Jag kan resa ner och lära dom öronkirurgi”.  Jag tyckte det var ett generöst erbjudande. Med stöd av Rotary bjöds dr Matuba till Sverige. Han fick se Carl-Magnus operera på Öronkliniken i Malmö och var med på Öronkirurgiska Föreningens årsmöte. Vi bildade vår ”Angola kommitté” i Falsterbo Vellinge RK och tillsammans med RC Luanda ansökte vi om ”Matching Grant”. Hösten 2013 reste Carl-Magnus och jag till Luanda där vi delade rum i fyra veckor på Soleme Guest House intill sjukhuset. Dr Matuba hade valt ut två yngre kollegor som skulle vara föremålet för vår undervisning. Vi undersökte närmare 70 patienter men endast 14 patienter hade öronsjukdomar som var lämpliga för rekonstruktiv kirurgi. Under mödosamma operationer lärde Carl-Magnus doktorerna Palmira och Amelia de första stegen för att kunna utföra trumhinneplastik.
De övriga patienterna hade uttalade skador i sina öron och några var döva. De hade haft rinnande öron i många år och inte blivit behandlade. Vi förstod att tidig upptäckt och behandling av öroninflammation var viktigt. Det saknades undersökningsmikroskop på mottagningen. Rutinerna på operationsavdelningen var bristfälliga. Hemma igen arbetade vi fram ett förslag om VTT-projekt i Rotaryregi. Det blev 2017 en två veckors vistelse i Skåne för dr Matuba, Palmira , Amelia och team leader Manuel de Sousa. Palmira och Amelia bodde hos Carl-Magnus och hans sambo Iréne som är öronläkare i Helsingborg och starkt bidrog till programmets utformning. Det blev seminarium om öroninflammation, studiebesök på operationsavdelningar i Trelleborg, Malmö och Helsingborg. På Rigshospitalet i Köpenhamn fick vi se datorbaserad virtuell träning i öronkirurgi. Nu har våra Angolanska vänner fått ett undersökningsmikroskop och utrustning för virtuell träning på kliniken.
Under vår gemensamma vistelse i Luanda 2013 kom Carl-Magnus och jag nära varandra. Några ”missöden” mins jag väl. En morgon hade det takhängda myggnätet trillat ned över honom. Han kravlade sig dock lugnt ur det trassliga nätet. En kväll vandrade vi ned mot hamnen, inköpte grillad kyckling och två Coca-Cola. Vi mötte ett gäng ynglingar som fick syn på Carl-Magnus T-shirt med Barcelona FC loga. En av ynglingarna sprang plötsligt fram till Carl-Magnus, tog hans Coca-Cola-burk och pekade på sin trasiga T-shirt. Han var också Barcelona FC -fan! Carl- Magnus sa lugnt ” Vi bryr oss inte, vi delar på den vi har kvar!”
Carl-Magnus var inte beredd att göra fler undervisningsresor till Angola. Vi delade uppfattningen att staten måste tillskjuta mer medel till utrustning och utbildning. Det viktigaste är politiska reformer och fattigdomsbekämpning. Dr Matuba är nu pensionerad från öronkliniken där Palmira och Amelia övertagit chefskapet. Vi hoppas de fått inspiration av Carl-Magnus modiga initiativ att resa till Angola och starta en process som fortfarande pågår.
För alla de i klubb och distrikt som engagerat sig i Angolaprojektet.
Åke Reimer