Veckobrev 5 november 2020

Närvarande:  9 egna medlemmar, 1 gästade Rotarian samt föredragshållaren Henry Lee från Swedish Chinese Chamber of Commerce.

President Gustaf Rylander hälsade alla välkomna.

Med anledning av pågående pandemi och därav lågt deltagarantal på våra möte tog Presidenten upp en diskussion huruvida vi skall fortsätta med våra fysiska möten. Närvarande Rotarianer tyckte enhälligt att vi skall fortsätta med dessa.

Om möjligt skall vi försöka med så kallade hybridmöten där vi kombinerar fysiska möten med möjlighet till digital närvaro för de medlemmar som ej kan närvara fysiskt.

Malmö Rotary International har möte där föreläsaren närvarar digitalt vilket öppnar möjlighet för föreläsare från hela världen till våra möten.

Dagens föredragshållare Henry Lee talade om affärskulturella skillnader mellan Sverige och Kina.

Henry Lee är ordförande i  Swedish Chinese Chamber of Commerce. Han har en familj med 5 barn och bor i Staffanstorp.

KIneser investerar mycket i relationer medan vi i väst är mer privata. Det är viktigt att förstå dessa skillnader i kultur för att nå vår målgrupp ur affärsperspektiv.

I väst är det viktigt att komma i tid medan i Kina kommer en ledare senare.  Man bör inte lämna för raka svar. Ett ja behöver inte betyda ett ja och ett nej inte ett nej. Ett smiling face betyder inte att kinesen glömt vad som gjorde honom arg. ”Döda aldrig en relation. Allt är personligt för en kines. Undvik att såra någon.

Jaget är stort i väst men litet i Kina ( Konfucianismen).

Skönhet för en kinesisk kvinna är bl.a en vit hy och små fötter.

Föredraget från Henry Lee var mycket intressant så vi hoppas han kan komma tillbaka en annan gång för att lära oss mer.

Nästa vecka: Moment 22 Leif Isic.

Påminner om obligatorisk föranmälan till våra möten . I första hand via clubrunner och i andra hand via klubbmästaren senast onsdag.

Västerländskt kontra kinesiskt tankesätt.

Det hemliga tecknet.
Henry Lee i samspråk med Presidenten.

Leif Isic Temat är Moment 22
13 nov 2020